Plac Konesera 10a, 03-736 Warszawa

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Postawa Pacjenta w Medycynie Estetycznej

Nadzieja czy porażka?

Od kliku lat obserwuję rynek medycyny estetycznej. Z jednej strony jestem pod wrażeniem postępu jaki się dokonuje, z drugiej jednak ogarnia mnie smutek i dotyczy to pewnej części pacjentów korzystających z dobrodziejstw medycyny estetycznej.

Zdecydowana większość osób poddających się terapiom medycyny estetycznej liczy na lepszy wygląd i związaną z tym poprawę samopoczucia. Pewnego dnia decydują się na wizytę i zabieg z nadzieją na lepsze jutro. Co jednak, kiedy nadzieja nie nadchodzi?

Postawa Pacjenta w Medycynie Estetycznej

Kto pyta ten wie więcej

Za każdym razem, kiedy w moim gabinecie staje pacjent z powikłaniem zadaję podobne pytania:

  • Czy otrzymał przed zabiegiem wszystkie możliwe informacje?
  • Czy był przeprowadzony wywiad lekarski z uwzględnieniem współistniejących chorób, przyjmowanych leków, stylu życia i planowanych aktywności? (wywiad lekarski przeprowadza lekarz).
  • Jakie były stosowane materiały lub urządzenia (nazwy i dawki)?
  • Czy zabieg wykonywał lekarz?
  • Czemu pacjent nie wrócił do osoby wykonującej zabieg?
  • Czy otrzymał informacje o postępowaniu pozabiegowym i czy je zrozumiał?
  • Jakie były poniesione koszty?

Decyzję zawsze podejmuje pacjent

Niezależnie od tego czy miejsce i osobę wykonującą zabiegi medycyny estetycznej poleciła przyjaciółka czy zostało znalezione na forum internetowym, warto wiedzieć jak powinna przebiegać prawidłowo wizyta z tego zakresu. Każda osoba korzystająca z porady lekarza medycyny estetycznej jest PACJENTEM z przysługującymi prawami. Należy pamiętać, że w gabinecie zawsze ostateczne decyzje podejmuje pacjent, włącznie z ich konsekwencjami. Lekarz jest osobą doradczą.

Jak powinna przebiegać wizyta u lekarza medycyny estetycznej?

Podczas wizyty pacjent powinien mieć czas i możliwość przekazania informacji na temat własnych problemów estetycznych. Dość często to co lekarz ocenia jako problem, nie stanowi problemu dla pacjenta.

Kolejnym etapem jest omówienie wybranego problemu i dostosowanie terapii, poinformowanie o przygotowaniu, przebiegu, możliwych efektach i działaniach niepożądanych oraz wizytach kontrolnych w określonym czasie.

Dopiero po otrzymaniu zgody na powyższe, lekarz przechodzi do szczegółowego wywiadu medycznego, badania, analizy chorób współistniejących, przyjmowanych leków, jednym słowem, określa możliwość wykonania zabiegu u danej osoby przy zachowaniu jak najszerszego zakresu bezpieczeństwa.

Dokładne poznanie pacjenta jest gwarancją udanej terapii. Nie jesteśmy w stanie zrobić tego tylko na podstawie wyglądu pacjenta. Większość zaburzeń, zanim pojawią się ich objawy, jest widocznych w badaniach laboratoryjnych.

Przy braku przeciwwskazań do zabiegu pacjent powinien podpisać świadomie zgodę i zaakceptować konkretny koszt zabiegu.

Wywiad, badanie i zabieg powinien przeprowadzać ten sam lekarz. Dodatkowo pacjent powinien mieć wykonaną wiarygodną dokumentację fotograficzą.

Dokumentacja fotograficzna nie powinna być wykonywana aparatem telefonicznym ze względu na tajemnicę lekarską. Najlepszym rozwiązaniem są systemy medycznej dokumentacji fotograficznej.

Od czego zależy cena zabiegu?

Cena zabiegu wynika ze składowych: kosztów materiałów, wynagrodzenia, utrzymania gabinetu, powiększonych o 23% VAT, zgodnie z polskim prawem podatkowym. Otrzymywanie atrakcyjnie dużych rabatów zawsze wiąże się z oszczędnościami na którymś etapie kalkulacji ceny, najczęściej na materiale. Po przekroczeniu pewnej granicy rabatu, wykonanie zabiegu staje się nieopłacalne lub niebezpieczne lub pacjent trafił na lekarza, który działa charytatywnie. Ostatnia opcja jest interesująca, ale rzadko obecnie spotykana.

Kolejnym krokiem jest wykonanie zabiegu i tu należy zwrócić uwagę na aseptykę oraz miejsce w jakim jest wykonywana procedura. Chciałbym podkreślić, że gabinet powinien otrzymać rejestrację Sanepidu na wykonywanie zabiegów medycyny estetycznej.

Dociekliwy pacjent

Zanim damy sobie cokolwiek wstrzyknąć sprawdźmy dokładnie, czy jest to środek, na który się zdecydowaliśmy i czy posiada odpowiednie certyfikaty. To samo dotyczy sprzętu laserowego lub innych nowoczesnych technologii. Warto również poprosić o ulotkę informacyjną danego preparatu. W końcu to nasza skóra, a nie worek treningowy.

Darmowe szkolenia pod lupą

Nie mogę nie wspomnieć o wykonywaniu darmowych dla pacjentów zabiegów przez niektóre firmy nazywające się szkoleniowymi, które szczycą się „przerobem” kilkudziesięciu pacjentów dziennie. Nie trzeba być specjalistą, żeby policzyć sobie czas na pacjenta. Gdzie w tym wszystkim jest wywiad, ocena pacjenta, jego oczekiwania, informacja o zabiegu, prawidłowo prowadzona dokumentacja itp? Decydując się na taką formę wykonania zabiegu pacjent może mieć pretensje tylko i wyłącznie do siebie.

Winny pacjent

Na rynku polskim istnieje wiele renomowanych miejsc i wielu bezpiecznych lekarzy, u których można wykonać skuteczne zabiegi medycyny estetycznej. Oczywiście zgodnie z prawami statystyki zawsze może i tam zdarzyć się powikłanie, jednak takie miejsca oferują również opiekę pozabiegową i możliwość leczenia.

Wybierając miejsca, w których przyjmują osoby niemedyczne, pacjent może mieć pretensję tylko i wyłącznie do siebie. Przy obecnym stanie dostępu do mediów, możliwości uzyskania informacji od Stowarzyszeń zrzeszających lekarzy tej profesji, nie można mówić o braku świadomości w zakresie medycyny estetycznej. Rynek zawsze rządził się swoimi prawami, my powinniśmy umieć się w tym odnaleźć.

Potrzebujesz pomocy, dodatkowych informacji?

Napisz do nas!

Odpowiemy w możliwie najkrótszym czasie.

    • Wypełniając formularz zgadzam się na przetwarzanie podanych danych osobowych przez Centrum Medyczne Damiana Holding Sp. z o.o. ul. Wałbrzyska 46, 02-739 Warszawa w celu kontaktu w związku ze zgłoszonym pytaniem oraz przyjmuję do wiadomości, że Centrum Medyczne Damiana Holding Sp. z o.o. jest Administratorem Danych Osobowych.
    • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Centrum Medyczne Damiana Holding Sp. z o.o., ul. Wałbrzyska 46, 02-739 Warszawa oraz podmiotów Medicover Polska, informacji handlowo-marketingowych z użyciem telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i tzw. automatycznych systemów wywołujących w formie połączenia głosowego (rozmowa telefoniczna, komunikaty głosowe IVR)
    • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Centrum Medyczne Damiana Holding Sp. z o.o., ul. Wałbrzyska 46, 02-739 Warszawa oraz podmiotów Medicover Polska, informacji handlowo-marketingowych z użyciem telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i tzw. automatycznych systemów wywołujących w formie wiadomości elektronicznych (e-mail, SMS/MMS, serwisy internetowe, w tym portale społecznościowe, powiadomienia push)
    • Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Centrum Medyczne Damiana Holding Sp. z o.o. ul. Wałbrzyska 46, 02-739 Warszawa w celu marketingu produktów i usług podmiotów Medicover Polska, w tym poprzez profilowanie/przesyłanie materiałów marketingowych.

    Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych

    • Administrator danych Centrum Medyczne Damiana Holding Sp. z o.o., Wałbrzyska 46, 00-739 Warszawa
    • Cele przetwarzania
      • marketing własnych produktów i usług [w tym profilowanie]
      • marketing produktów  usług Medicover Polska [w tym profilowanie]
    • Podstawy prawne przetwarzania Twoja zgoda
    • Prawa związane z przetwarzaniem danych
      • prawo do wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych
      • prawo dostępu do danych osobowych
      • inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych
    • Odbiorcy danych Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Centrum Medyczne Damiana Holding Sp. z o.o.

    Szczegółowe informacje o przetwarzaniu